S.Lufia sayang... Cikgu epuLL cinta kamu...

Motif Lakaran Blog

Blog ini di bina untuk menghimpunkan kenangan terindah yang pernah tercoret di dalam diari S. LUFIA. Semua memori yang terukir disemadikan dalam tarian kata dan gambar agar ia terus mekar walau seribu tahun bertakhta di bumi Tuhan. Dalam masa yang sama, S. LUFIA turut mengasah bakat mengarang novel jiwang sekadar memenuhi tuntutan ilusi dan imaginasi yang kekadang terhimpun tanpa tersemai benih-benih bermakna.

Monday, December 13, 2010

BAHAGIAN DUA PULUH LIMA

BAHAGIAN DUA PULUH LIMA
                                                                                                                         
Kalau itu yang terbaik untuk aku. Why not?” ucap Razwan sambil mencapai beg sandang berisi sedikit baju dan kelengkapan diri. Dia benar-benar mengharap pertemuan yang bakal terjadi kali ini mampu mengubah segala. Cinta yang tercalar akan dirawat habis-habisan pada babak pertemuan yang dirancang.
It’s up to You, Wan, hopefully ada berita gembira bila kau pulang nanti” ujar Fadzli penuh semangat. Kata-katanya yang bagai satu roh yang ditiupkan ke tubuh Razwan. Walaupun dia tau itu satu cabaran namun dengan niat yang suci, dia yakin kawannya akan temui sinar yang dicari.
“Eh, tapi kau dah confirm ke dia ada kat sana?”
“Tak ke mananya dia tu, balik-balik ke situ jugak lah tempat dia bercuti. Mama dia pun cakap kat situ. Aku dah selidik semua dah. Tak kan semua nak kena lapor kat kau pulak” jelas Razwan lagi.
“Ooo... dah pergi merisik dulu rupanya”
“Merisik khabar” balas Razwan selamba.
“Dah sarung cincin berlian ke?”
“Huh, risik dalam telefon saja lah! Mana ada masa aku nak pergi rumah dia time kerja. Sebelum dapat tau tu pun, pedih jugak lah telinga aku dengar ceramah tapi layankan saja”
“Ha, baru padan dengan muka kau! Tapi okeylah jugak kan. Sporting gak makcik tu. Kalau aku ar kan, aku suruh kau beli rumah banglo dulu sebagai hantaran balasan. Nak tak nak mesti kau try dapatkan jugak. Dah boleh untung dah aku kat situ. Free-free jer dapat rumah sebijik” seloroh Fadzli. Sengaja dia menambah panas rakannya yang seorang itu. Tangannya tidak sudah-sudah menyusun DVD ke dalam sebuah album poket sedari tadi. Razwan yang mendengar hanya mengerling tajam tanda tidak puas hati.
“Kau memang! Aku tengah serabut kepala ni kau pulak suka tak bertempat” ujar Razwan lalu menuju ke arah keretanya. Dia harus segera. Bimbang lambat pula sampai ke destinasi yang dihajati.
Rilexs lah Wan. Kau ni tension sangat. Bahaya untuk kesihatan beb!” gurau Fadzli lagi. Dia bangun dari kerusi duduknya dan memeluk Razwan tanda sokongan.
All The best my friend, aku doakan kau dapat cinta kau semula” belakang Razwan ditepuk berulang kali. Fadzli sememangnya seorang kawan yang baik. Dia banyak membantu housematenya itu dalam hal cinta. Mana tidaknya, merpati sejoli itu suka sahaja menguis tidak menentu. Mahu tidak mahu Fadzli jugalah menjadi pakar rujuk dan perunding penasihat. Mungkin usia muda Razwan dan sifat manja kedua ‘merpati’ itu membuatkan mereka mudah dijentik dugaan.
Thanks Pali. Okeylah, aku gerak dulu. Doakan aku ya” ujar Razwan tenang mengutus senyuman. Dia terharu dengan sokongan yang diberikan Fadzli. Mereka berjabat tangan sekali lagi. Razwan kemudian masuk ke dalam perut kereta lalu berkira-kira untuk meluncur. Hari yang masih gelap tidak dihiraukan. Dia perlu cepat sampai.
Kaca mata hitam yang tersangkut di cermin pandang belakang dipakai penambah gaya. Pemanduan lancar penampilan terpancar. Begitulah tabiat orang muda. Biar bersawang pemikiran, biar papa kewangan asalkan bergaya. Selang beberapa saat, Razwan dengan langkah seribu harapan berlalu bersama deruman enjin kereta miliknya.

**********

Hello, excuse me could u please pass my call to room A302? saya nak kepastian sama ada dia ada di bilik atau tidak” soal Razwan sebaik memasuki laman hotel yang dimaklumkan oleh Puan Siti Fatimah. Matanya ligat mencari-cari Liana ke setiap penjuru laman. Mana tahu gadis itu ada berlegar-legar di situ.
“Okey sir, please wait for a while” balas seorang penyambut tetamu lalu melangkah menuju ke kaunter panggilan Strawberry Park Hotel. Selang beberapa minit dia kembali mendapatkan Razwan di ruang legar menunggu.
Sorry sir, she is not in her room”
“Okey, thank you very much” balas Razwan. Dia tidak mahu menanti lama di situ. Selagi tidak bertemu ‘suspek’ utama itu, selagi itu dia tidak keruan. Nasib baik Puan Siti Fatimah berbaik hati untuk memberi maklumat penginapan Liana di tanah tinggi itu. andai tidak, alamatnya seharian pun masih belum dapat mencari kekasihnya itu. Mama Liana juga sebenarnya inginkan hubungan mereka berdua kembali barsatu. Adat bercinta pasti ada pasang surut. Cuma badai gelora yang menghempas sahaja mungkin berbeza-beza coraknya.
Enjin ditekan selaju terdaya kawalan. Razwan sudah mencuba menghubungi Liana berulang kali. Ternyata telefon bimbit gadis itu dimatikan. Adakah dia tidak mahu diganggu? Apakah ini suatu helah percutian? Adakah dia berada dalam situasi menghimpit yang menyebabkan dia tidak boleh menghidupkan telefon bimbitnya? Razwan penat untuk menimbulkan persoalan yang dia sendiri tiada jawapannya. Hanya Liana yang mampu memberi jawapan yang pasti. Namun semua itu benar-benar membuat hati Razwan bercelaru dengan ragam karenah dan emosi.
“Tumpang tanya, akak ada nampak wanita ini tak?” soal Razwan sambil menunjukkan sekeping gambar Liana yang memang tersimpan di dalam dompetnya.
Sorry dik. Akak pun baru saja sampai sini. Dari Ipoh tadi, terlajak jalan-jalan terus naik ke sini” jawab wanita itu dengan ramah. Razwan mengangguk senyum lalu terus berlalu.
Hello aunty, you ada perasan tak dia ni lalu dekat sini?” tanya Razwan lagi. Kali ini kepada seorang tauke kedai cina pula. Gambar yang sama ditunjukkan. Jawapan yang diterima juga hampa. Aunty itu menggeleng sahaja.
Sudah puluhan orang di tanya di merata lokasi yang disinggahi. Dia seperti mencari orang yang hilang. Sampai ada kalangan orang yang ditanya menasihatkan Razwan supaya membuat laporan polis. Serba-salah dia memikirkan cadangan itu. Liana bukannya hilang tetapi sengaja menghilangkan diri. Semua itu tidak mematahkan semangatnya untuk terus mencari.
Kiri dan kanan jalan tidak dipeduli. Dari gerbang kaktus ke kedai kaktus. Dari taman lebah ke pusat jualan madu lebah. Dari satu deret kedai ke satu warung jalanan. Dari satu taman strawberry  ke satu taman strawberry yang lain pula. Semua sudah diredah. Namun batang hidung Liana masih tidak kelihatan. Hari sudah semakin lewat. Bukan kerana masa mencemburuinya tetapi kerana putaran alam yang tidak pernah mengalah. Dia cemas. Dia mula ragu-ragu dengan kebenaran kata Puan Siti Fatimah.
Pancaran terik mentari yang tadinya menerangi segenap pelusuk tanah tinggi itu kian beransur samar bersembunyi. Lampu neon berwarna-marni bakal mangambil alih tugas mendedah cahaya. Razwan masih berteduh di pohon rimbun berhampiran pintu gerbang Cameron Bharat Plantations. Mata yang kuyu ditonyoh-tonyoh. Ternyata dia sudah benar-benar kepenatan. Penat mencari sang kekasih yang tak kunjung tiba.
Kaki Razwan tiba-tiba longlai rebah menyembah bumi. Tangannya tidak sempat berpaut tangkas pada dahan yang bercabang. Pengunjung yang masih ramai lalu lalang mengerumuni Razwan. Dia tidak pengsan. Terkebil-kebil dia memandang sekeliling. Dia masih mampu melihat walaupun sedikit samar. Mana tidaknya dia tidak menjamah sedikit makanan pun dari pagi tadi. Seteguk air juga tidak mengalir ke dalam pangkal lehernya. Tenaga yang dikerah habis mencurah.
“Encik tidak apa-apa? Nasib baik ini bukit tidak tinggi, kalau tidak...” kata seorang pengunjung Cina yang datang membantu. Dia memangku Razwan untuk duduk.
“Saya okey. Cuma penat sedikit sahaja” jawab Razwan sepintas.
“Encik nak saya bawakan ke hospital?”
“Oh, tak perlu! Terima kasih”
You looked so tired. Hey guy, give him this water” sampuk seorang pelancong asing dari negara Eropah gayanya. Razwan tiada kudrat untuk meneka. Dia hanya tersenyum. Botol mineral yang dihulur dicapai perlahan lalu diteguk sedikit. Tekak yang kering terasa sejuknya. Namun jiwanya masih berbahang.
Razwan seperti badut sarkas yang dikerumuni. Terasa agak malu pada situasi itu. Namun dia bersyukur keprihatinan pengunjung terhadap dirinya. Walaupun sekadar melihat, dia tahu mereka turut bersimpati. Dia kemudian berdiri sedikit tempang. Sakit di kaki masih terasa. Lelaki gelap berambut kerinting yang membantu masih mamapah Razwan. Menjadi tunjang penyokong untuknya berdiri kukuh melangkah teguh.
Seorang demi seorang belalu meninggalkan tempat itu. Bukaan satu sudut pagar manusia di kelilingan tadi tiba-tiba mengejutkannya. Dia terpaku. Matanya tidak berkedip. Mesin fikirnya pantas meneliti, membuat analisis struktur dan ketepatan insan yang berjalan longlai di celahan rimbunan pohon teh yang renek. Lama dia memasang fokus. Ternyata tidak silap. Tubuh itu milik Liana.
“Sayang!...” jeritan Razwan sekali lagi menarik perhatian pengunjung. Dia tidak sedar akan laungannya itu keudara begitu kuat sekali. Suara dari hati yang terluah di mulutnya. Orang di sekeliling memandang pelik. Semua itu tidak diendahkan.
Suara itu amat diingati. Suara yang sering bermain di gegendang telinga Liana bersama gelombang kerinduan. Liana tergamam lalu menoleh seimbas. Dia terdiam seribu kata. Hanya mata hatinya berkata-kata. Wajahnya mengukir senyum yang ayu.
“Zullrazwan...” nama itu terungakap perlahan di bibir Liana. Kakinya tidak terlangkah walau seinci. Matanya sayu bernafas gembira. Seperti episod-episod lalu yang terkalam dalam kehidupannya, alir tangis tetap bersamanya di kala sebegitu. Razwan terhencot-hencot berlari ke arah Liana. Walaupun terasa sakit namun dia tetap terus mengayuh lariannya itu. Misi menitip melodi cintanya untuk berdendang merdu kembali.
Selang beberapa ketika, Razwan bertapak gagah betul-betul di hadapan Liana. Kedua-dua mereka bagai bersatu di dunia sendiri. Mata bertentang mata. Dua jiwa berpadu di dalam satu kantung hati. Suatu rasa yang tidak terungkap dengan kata-kata. Hanya terluah dengan bisikan hati yang sudah tertawan. Pengunjung yang melihat seperti terpanah jampi khayalan. Masing-masing terkaku seperti patung cendana. Mereka juga tersentuh melihat adegan pertemuan merpati sejoli itu.
“Maafkan abang, sayang” ujar Razwan penuh syahdu. Tanpa disedari air mata jantan tertitis jua. Bukti keikhlasan tulus dari hati. Jemari Liana bagai ada suaru arus yang menggerakkannya untuk menyeka titisan itu dari terus gugur. Razwan terkesima. Dia membatukan diri. Dia merelakan kekasihnya menyentuh pipinya untuk tika itu. Lelaki mana yang tidak mahu dibelai begitu? Satu penipuan besar jika sang jejaka yang berkata tidak suka.
“Saya dah lama maafkan awak! Awak saja yang tak tahu” balas Liana lembut.
“Abang dah banyak diduga dengan kisah silam yang memaksa abang untuk berahsia” ujar Razwan lagi. Liana tertunduk lama.
“Saya percayakan awak sepenuh hati saya. Awak jangan permainkan perasaan saya lagi. Janji?” ucap Liana dengan iringan air mata yang semakin deras menderu. Tangan kanannya diangkat terbuka seperti melafazkan ikrar cinta.
“Abang janji! Please trust me sayangujar Razwan. Dia juga mengangkat tangan kanan seperti dilakukan Liana. Kedua-dua tangan Razwan kemudian dihulur ke arah Liana. Dia mengharapkan tangannya itu disambut Liana. Gadis itu merenung ke dalam mata lelaki itu. Sememangnya pautan jemari yang dipohon itu benar-benar ikhlas. Dia dengan sepenuh jiwa menyambut huluran jemari Razwan.
Dua puluh jemari terpaut rapat lalu digenggam erat disaksikan puluhan pengunjung yang masih terus tertancap melihat aksi dua insan di celahan lading teh yang meluas. Bagai ada persembahan drama bangsawan yang menemukan primadona dan sang jejaka. Mereka kemudian masing-masing bertepuk gembira. Romantika kala itu cukup terasa di setiap sanubari. Dalam kesamaran hari yang kian senja, ditakdirkan suatu pertemuan yang menemukan titik bahagia.
“Sudikan sayang terima kembali cinta abang?” soalan yang satu dari Razwan itu menanti jawapan jujur dari Liana. Gadis itu hanya berdiam memandang terus ke dalam mata jejaka yang dirindu. Dia kemudian perlahan-lahan mengangguk sambil mengukir senyuman yang terpancar dari lubuk hati.
“Apa buktinya?” sakat Razwan memikat. Liana tiba-tiba tersentap. Dia serba-salah untuk menjawab persoalan itu.
“Nak mintak sesuatu boleh?” ujar Razwan terus  mengusik. Bibirnya sengaja dimuncungkan. Geli hati dia melihat telatah kekasihnya itu. Liana mula menarik senyum bertukar muncung. Geram dia jadinya dengan mainan Razwan di hadapan khalayak ramai yang mesih tercegat.
“Sudikah sayang menjadi suri di dalam hidup abang?”
“InsyaAllah abang... andai itu jodoh dari-Nya”
“Abang?” tercengang Razwan mendengar panggilan yang pertama kali terluah dari mulut Liana. Sebelum ini kekasihnya itu hanya ber‘saya’ dan ber‘awak’ sahaja dengannya. Gembira tidak terkata hatinya. Mungkin itulah petanda kemuncak keyakinan dalam  percintaan buat Liana. Pintu kamar hatinya sudah tertambat rapi untuk Razwan yang satu. Ternyata hikmah tersembunyi sudah terlimpah. Suatu hamparan rahmat atas ujian dari-Nya. Razwan bersyukur. Dia berjanji dalam dirinya untuk menikahi Liana dalam tempoh masa terdekat. Dia tidak mahu kehilangannya lagi. Serik dan perit saat itu.
“Terima kasih sayang”
“Sama-sama kasih"

I Love You...

 


 

 

TAMAT

No comments:

Related Posts with Thumbnails