S.Lufia sayang... Cikgu epuLL cinta kamu...

Motif Lakaran Blog

Blog ini di bina untuk menghimpunkan kenangan terindah yang pernah tercoret di dalam diari S. LUFIA. Semua memori yang terukir disemadikan dalam tarian kata dan gambar agar ia terus mekar walau seribu tahun bertakhta di bumi Tuhan. Dalam masa yang sama, S. LUFIA turut mengasah bakat mengarang novel jiwang sekadar memenuhi tuntutan ilusi dan imaginasi yang kekadang terhimpun tanpa tersemai benih-benih bermakna.

Friday, December 10, 2010

BAHAGIAN DUA PULUH DUA


BAHAGIAN DUA PULUH DUA
                                                                                                                         
Raut wajah bonda diperhati dari jauh. Alis lembut terpancar di lingkar matanya. Wajah ibu yang pernah senafas dengan Liana lebih dari sembilan bulan itu cukup tenang. Insan itu juga yang pernah menanggung sarat derita mengendong dirinya ke mana jua haluan jalanan. Sayu hati Liana mengenang di kala itu. ketenangan yang tidak terungkap. Kejuaraan miliknya yang tidak sekali-kali akan dilupakan. Sejujurnya dia menagih damai tika itu. Fasa kehidupan yang tidak mampu baginya hidup sebatang kara. Syukur yang tidak terhingga atas pengorbanannya memelihara dan membesarkan sehingga dia mampu berdiri sendiri ketika itu.
“Mama buat apa ni? Pagi-pagi hari dah sibuk di dapur” tegur Liana sebaik kakinya melangkah ke ruang dapur.
“Mama masak Mee Bandung Muar hari ni, mama dapat resipi dari Cikgu Asyikin. Yana kenal kan kawan sekolah mama yang tinggi kurus orangnya tu? Nanti kita boleh makan sekali” ujar Puan Siti Fatimah mengukir senyuman. Liana hanya mengangguk. Aroma kuah yang siap terhidang benar-benar menggigit deria bau sesiapa sahaja yang menghidu. Jari telunjuk Liana pantas mencuit sedikit permukaan kuah di dalam mangkuk luminarc lalu berusaha mencecah ke lidah. Namun belum sempat jarinya berjaya ke tebing lidah, sudah ditepis oleh mamanya.
“Ha! Nakal tangan tu ye? Tak elok anak dara buat macam tu”
“Alahai, mama! Yana tak leh tahanlah. Bau jer dah tau nak kena makan tambah” jerit Liana bernada manja.
“Kalau akak ada, mesti dia pun tak sabar nak rasa. Tapi dia pulak dah balik oversea. Balik rumah untuk majlis tunang saja hari tu” Liana  sedikit mengeluh. Alangkah bahagia andai semua ahli keluarga dapat berhimpun bersama.
“Kak Faslin kau kan ada kerja nak siapkan paper work untuk tahun akhir dia”
“Untung akak dapat study sampai luar negara. Tapi balik nanti kena masuk dapur juga” gurau Liana tersungging senyuman.
“Iya lah tu. Pandailah dia cakap orang. Mila mana? Tak turun lagi ni, abah dah lama melepak kat luar tu, baca surat khabar agaknya” ujar mama. Liana menyibukkan diri menyusun cawan di dalam dulang. Terasa pula dengan apa yang dirungutkan kepada kakaknya. Usai mengatur set cawan itu, dia menatang dulang ke meja makan di sebelah ruang dapur.
“Mila...! mari turun sayang. Buat apa lagi lama-lama kat atas tu?” jerit Puan Siti Fatimah memanggil anak bongsunya.
“Ya mama...! sekejap lagi Mila turun. Nak kemas sikit lagi baju ni” sahut Mila dari ceruk biliknya. Hari cuti begitu memang digunakan sebaiknya untuk mengemas bilik yang sedikit bersepah. Hari lain dia sibuk dengan aktiviti kolej dan assignment yang menimbun. Masa kepulangan hanya digunakan untuk berehat, menelaah dan tidur sahaja. Tambahan pula jadual hariannya padat sejak dia terlibat dengan aktiviti seni tari di kolej. Setiap petang ada saja latihan yang menuntut dirinya memiliki kekebalan tenaga untuk tidak mengabaikan pelajaran.
“Apa yang bising-bising pagi-pagi ni? Riuh satu taman dengar suara awak anak beranak” ujar Encik Tajul apabila mendengar suara pekik dari dalam rumah. Dia bingkas bangun menjengah isi rumah. Cermin mata tebal setia tersanggut dihidung ketua keluarga itu, sekali sekala dia menolak kembali cermin itu ke paras mata kemudian melorot semula.
            “Biasa lah abahnya, pagi hari cuti macam ni. Semua pakat duk ada dalam rumah. Meriahlah” balas mama sambil menarik kerusi untuk suaminya. Mama kemudian menjemput lelaki yang menjadi penyunting hatinya bersarapan menikmati resipi baru yang dicuba olehnya.
            “Hari ni abah kena tambah tau. Kalau tak tambah, Yana segan pulak nak tambah” kata Liana berseloroh. Dia benar-benar ceria seolah tiada masalah yang menempek pada dirinya. Begitulah sebaiknya. Bayangkan jika setiap masa hendak memikirkan masalah, muka muncung berlapis empat belas sahaja. Pasti akan menghambat jiwa lain untuk turut sama terjun ke dalam sangkar bersawang yang sama.
            “Eleh, Kak Yana! Kalau kat butik tu, bukan main lagi nasihatkan pelanggan yang tempah baju pengantin supaya control makan. Konon nak nampak cutting bila bergaya dengan baju tu time hari bersanding tapi dia...” ujar Mila ketika menuruni tangga ke ruang makan. Dia ketawa kecil. Liana perhati dalam geram kelibat adiknya itu. Mama dan abah cuma memandang.
“Itu kan gimik penasihat professional namanya” balas Liana.
“Pro lah sangat. Nasihat orang pandai, sendiri bikin tengok. Akak pun nak pakai juga gaun pengantin tak lama lagi. Tunggu hari jer tu”
“Huish... pandainya budak ni bagi ceramah! Nanti kau tengoklah hari akak kahwin, badan akak serupa macam pinggang Saloma waktu dia nyanyi lagu bila larut malam dulu-dulu” sambung Liana lagi. Masing-masing tidak mahu mengalah. Telatah mereka sesekali seperti keanak-anakan. Maklumlah sengat manja itu masih terpalit. Tambahan pula belum berjauhan dari keluarga. Rumah abahnya itulah tempat mereka tinggal seharian. Setiap hari mangadap muka yang sama walau seketika. Manakan tidak seperti anjing dengan kucing. Ada saja modal untuk menjari fasal. Karenah adik beradik, isi dan kuku tidak dapat dipisahkan.
“Sudah... sudah... nanti ada juga yang kena piat telinga dengan abah ni karang” tegur abah dengan nada bergurau. Encik Tajul tahu akan anaknya sengaja mencipta keriuhan pagi itu. Namun apabila sudah berlarutan berbalas-balas, pening kepala juga dibuatnya. Dia menadah tangan mengetuai bacaan doa makan apabila melihat semua penghuni sudah duduk mengadap juadah pagi tu.
“Amin” semua serentak mengalun kalimah itu tatkala abah usai membaca doa. Masing-masing menjamu selera dengan sopan dan tertib. Liana membantu mencedok kuah ke mangkuk mama dan abah. Adik Mila pula dibiarkan berbuat sendiri. Mata kedua-dua beradik itu bertentang tanda protes. Wajah itu kemudian mencorak senyum walaupun sedikit kelat.
            “Macam mana perusahaan butik kamu sekarang ni Yana? Banyak dapat tempahan?” soal Puan Siti Fatimah memulakan sesi diskusi keluarga pagi itu. Apabila semua isi rumah bekerja dan sibuk dengan hal kerjaya, bukan senang untuk peroleh masa bersama-sama. Oleh itu, masa berhimpun seperti itu digunakan sebaiknya untuk berbual hal berkaitan keluarga. Mungkin ada kesulitan yang boleh dikongsi dan diselesaikan bersama.
            “Alhamdulillah mama, semua berjalan lancar. Tempahan pun dah makin banyak. Kadang-kadang tak menang tangan dibuatnya. Ramai dah mengenali produk butik Yana tu” jawab Liana.
            “Kamu tak de promote butik kamu kat mana-mana laman web ke? abah rasa lebih berkesan jika perniagaan berurusan melalui web” ujar abah memberi cadangan.
            “Ada, Sasha yang buatkan. Dia pandai sikit bab-bab IT ni. Yana kurang sikit”
            “Kak Yana ni memang, abah. Dia tau main facebook jer. Yang lain dia kurang sikit” sampuk Mila mengacah.
Liana memandang Mila yang tersenyum mengejek. Dia berdengus tanda tidak puas hati. Kepulan kecil air milo panas yang naik ke udara ditiup kearah adiknya. Andai dihembus laju bimbang disedari abah. Mama yang melihat tiba-tiba meledakkan tawa dengan sikap keanak-anakan dua anak gadisnya.
            “Tak boleh lah macam tu. Banyak kebaikan kalau kita belajar bidang IT ni” sambung Encik Tajul memberi galakan. Mama mengangguk turut bersetuju. Mee bandung dijamah enak. Sesudu demi sesudu disua ke mulut.
            “Mana ada abah, Yana belajar juga semua tu. Dengan cara itu jugalah, Sweet Princess Boutique dah makin meningkat maju sekarang” terang Liana gembira.
            “Syukur Alhamdulillah, mama tumpang gembira atas kejayaan usaha kamu. Sasha pun sama juga. Usahasama yang membuahkan hasil”
            “Betul tu mama! Sasha banyak membantu. Mulut dia tu kecoh sikit tapi kualiti kerja memang nombor one!” tambah Liana. Dia sedar akan jasa dan sumbangan rakan kongsinya itu dalam memastikan perniagaan mereka terus meningkat naik.
            “Mama... abah, Yana plan nak pergi holiday kat Cameron Highland next week. Saja nak jalan-jalan tenangkan fikiran” Liana menyatakan hasrat sekaligus memohon izin daripada kedua orang tuanya.
            “Eh, kenapa pula tiba-tiba nak bercuti pulak ni? Tadi kata tempahan banyak” soal abah pantas.
            “Hrmmm... mana boleh terus-terusan bekerja abah. Sekali-sekala kena lah relaxs. Cari mood yang berbeza kat tempat orang” jawab Liana spontan. Hatinya bimbang juga andai abah mencurigai ada sebab lain yang memaksanya untuk ke sana. Sedangkan memang hakikatnya tertanam kocak jiwa yang sedang dipendam.
            “Iya ke nak cari mood? Atau nak cari damai cinta?” mama sengaja menduga anak gadisnya. Dia tahu akan konflik yang melanda. Abahnya kurang arif tentang hal itu. Lagipun Liana lebih banyak berkongsi kisah suka duka bercinta bersama mamanya. Dia berasa janggal dan segan untuk mengadu hal itu kepada abah. Mungkin kerana baginya naluri wanita dan keibuan mama lebih molek mendengar isi hatinya.
            “Eh, mama ni! Ke situ pulak perginya. Tak ada apa-apalah mama, Yana saja nak ambil angin tanah tinggi saja. Nak rasa dingin malam semacam kat negara Korea tu. Mana kot tahu dapat ilham nak perkembangkan butik sampai ke sana” ujar Liana.
Dia semahunya tidak mahu punca sebenar diketahui kala itu. Dia dengan wajah selamba menghadiahkan senyuman kepada semua. Namun hatinya masih gundah memikirkan hal yang satu itu. Mama sengaja memandang tajam ke arahnya lalu tersenyum. Dia tunduk mengadap habuan sarapan yang masih tinggal separuh.
Perbualan keluarga Encik Tajul berhenti sementara. Masing-masing meneruskan suapan demi suapan. Sungguh menyelerakan. Hati Liana sedikit lega tika itu. Dia perlahan-lahan mengangkat muka. Ternyata wajah mama di hadapannya masih memerhati gerak lakunya yang mungkin boleh dibaca. Semua rahsia tergenggam di tangan mama.
“Mama....”

No comments:

Related Posts with Thumbnails